Biznis nema rod, ali su žene vlasnice svega 25 odsto kompanija

Jačanje preduzetnica kroz obrazovanje i grantove
Podržka kroz obrazovanje i bespovratne grantove
Srbija je na sredini kada je reč o rodnoj ravnopravnosti

Izvor: Bloomberg Adria

U  svakom četvrtom preduzeću  u Srbiji žene su upisane kao vlasnice. Prema podacima Agencije za privredne registre, od ukupnog broja registrovanih privrednih društava među zastupnicima je 74,5 odsto muškaraca i samo 25,5 odsto žena. Žene ni u jednom registru nisu brojnije od muškaraca, uključujući i registre udruženja, zadužbina i fondacija.

Izvor: Bloomberg Adria

Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) i Impakt Hаb pokrenuli su četvorogodišnji projekat “Ona zna – ekonomsko osnaživanje žena” koji je usmeren na podršku ženama u Srbiji da ostvare svoje pune potencijale i tako doprinesu zajednicama u kojima žive.

Gaia Montelatici, direktorka programa “Ona zna”, suosnivačica Impakt Hub Beograd izjavila je gostujući u emisiji Zoom In da će težište biti na ženama koje su u biznisu i onima koje ga pokreću.
“Od septembra će biti poziv, krećemo sa Jablaničkim i Pčinjskim okrugom, gde žene mogu da se prijave za edukacije i prekvalifikacije. Želimo da im pomognemo da stiču veštine koje su danas potrebne na tržištu rada i da brže i kvalifikovanije dođu do željenih radnih mesta. S druge strane ćemo pomoći punom parom preduzetnice koje već imaju sopstveni biznis ili one koje žele to da osnuju. Do kraja godine ćemo njima dodeliti bespovratna sredstava”, kaže Montelatici.

Izvor: Bloomberg Adria

O svom ličnom i primeru osnaživanja žena, posebno u ruralnim krajevima, govorila je Malina Stanojević, iz Udruženja žena “Sačuvajmo selo” iz Priboja koja je navela da je uz umrežavanje  i finansijsku podršku važno i da se obezbede uslovi za život – pre svega infrastruktura, putna, ali i digitalna.

Izvor: Bloomberg Adria

“Od ovakvih programa očekujem podizanje kapaciteta i promenu svesti seoskih žena. Već smo imali slične projekte, 36 projekata smo do sada realizovali, nabavili smo opremu za preradu voća i povrća, prošle obuke iz marketinga i digitalnu pismenost, jer nam je važno da se  podigne svest i veštine da budemo konkretnije na tržištu”, navodi Stanojević.
Ana Vidović, potpredsednica AmCham Foruma za ljudske resurse, smatra da je, osim finansijske podrške, ključno da se promeni stav i pristup i žena i muškaraca prema ženama koje su na čelu kompanije.

“Ima prostora da budemo bolji i da budemo ravnopravni sa razvijenim društvima. Ova tema je popularna svuda u svetu i bez obzira što smo mi napredovali i dosta se unapredili u odnosu na neka ranija vremena. Rodna ravnopravnost je osetljiva tema i u suštini, mogli bi reći da smo po postizanju iste zlatna sredina”, kaže Vidović.
Kolika je razlika  u platama na istim pozicijam izmedju muškaraca i žena i kako osim finansijski, preduzetnice mogu da se osnaže, pogledajte u emisiji Zoom In.